blog imieniem Jarosława i Lecha Kaczyńskich

Temat: Matura.polski.2010.ustna.
"Tango" S. Mrożka, "Pan Tadeusz", Steinbeck "Na wschód od Edenu",
Gombrowicz "Ferdydurke", Witkiewicz "W małym dworku", Niemcewicz
"Powrót posła", Sienkiewicz "Rodzina Połanieckich", Balzac "Ojciec
Goriot"

motywyliterackie.blox.pl/html
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,417,104852302,104852302,Matura_polski_2010_ustna_.html



Temat: co dziś było na polskim?
na podstawowym bylo:
1. opisz odrodzona polske na podstawie fragmentu przedwiosnia
2. opisz model rodziny na podstawie tanga mrozka i chlopow
+ czytanie ze zrozumieniem o 'magii jezyka' - tekst latwy i przyjemny,
rozwiazuje sie bez wiekszych problemow:)

rozszerzony:
1. analiza interpretacja wiersza w.h. audena - muzeum sztuki wspolczesnej
2. cos o grotesce na podstawie opowiadania mrozka i szewcow

osobiscie wybralem temat 1 na podstawowym i 1 na rozszerzonym

pozdrawiam :)
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,157,35062923,35062923,co_dzis_bylo_na_polskim_.html


Temat: matura z polskiego maj 2008
Wiecie co moi drodzy, właśnie przeczytałam Wasze typy i tak się zastanawiam czy faktycznie nie będzie tematu z Tanga, bo jak kończyłam szkołę zaoczną to dyrektorka dzień przed egzaminem pisemnym na biegu drukowała nam nowe tematy: miały być fragmenty Lalki i czegoś tam a zmieniła na coś takiego: Dwa modele rodziny. Porównaj rodzinę przedstawioną w podanym fragmencie „Tanga” Sławomira Mrożka z rodziną Borynów ukazaną w „Chłopach” Władysława Reymonta. Zwróć uwagę na relacje między różnymi pokoleniami i scenerię, w której bohaterowie zostali umieszczeni, może coś w tej zmianie było??? Jak myślicie???
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,157,77307437,77307437,matura_z_polskiego_maj_2008.html


Temat: motyw TAŃCA na ustnej!!!pytania egzaminatorów
1.W jaki sposó na przestrzeni wieków ukazywano motyw tanća w
literaturze i sztuce. dwołaj sie do wybranych przykładów.
2.Jak w sposób symboliczny można odczytać taniec?(tu poszczególne
teksty)
3.Kto z kim w dramacie Mrożka wykonuje taniec, dlaczego akurat
tango, czemu to służy? Przy Tangu może paść tytanie odnośnie relacji
zachodzących pomiędzy domownikami, o konflikty, jakie miały tam
miejsce, należy zwrócić uwagę na odwrócenie ról w rodzinie,
poszukiwanie idei i przywrócenie tradycji
4.Dlaczego Wesle Wyspiańskiego kończy sie chocholim tańcem?(symbol
należy odczytać również). Charakterystyka chłopów i Inteligencji
może się pojawić, pytanie dotyczące jakie duchy pojawiją się
poszczególnym bohaterom i dlaczego takie im. Dlaczego nie doszło do
powstania? te wszystkie odpowiedzi zmierzają do finałowego końca.
5.Porównać jak przedstawiony został motyw dance macabre w Rozmowie
mistrza... i na obrazie.Opisać śmierć przedstawioną w wierszu
Rozmowa....
6.Jeśli chodzi o obrazy - jakimi środkami malarskimi ukazali autorzy
dzieł motyw tańca, podaj różnice i podobieństwa.
7.Czego symbolem jest polonez, który tańczą bohaterowie w Panu
Tadeuszu, jaka jest jego wymowa?
Ogólne: Jakie widzisz różnice i podobieństwa w sposobie
przedstawiania motywu śmierci w dziełach sztuki na przestrzeni wieków
5.
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,157,79366192,79366192,motyw_TANCA_na_ustnej_pytania_egzaminatorow.html


Temat: Polski - jak wam poszło ???????????????????
tez moge powiedziec ze poszlo mi 'tak sobie'

na podstawowym bylo:
1. opisz odrodzona polske na podstawie fragmentu przedwiosnia
2. opisz model rodziny na podstawie tanga mrozka i chlopow
+ czytanie ze zrozumieniem o 'magii jezyka' - tekst latwy i przyjemny,
rozwiazuje sie bez wiekszych problemow:)

rozszerzony:
1. analiza interpretacja wiersza w.h. audena - muzeum sztuki wspolczesnej
2. cos o grotesce na podstawie opowiadania mrozka i szewcow

osobiscie wybralem temat 1 na podstawowym i 1 na rozszerzonym

pozdrawiam :)
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,32477,35058931,35058931,Polski_jak_wam_poszlo_.html


Temat: Zna ktoś pytania z dzisiejszej matury z polskiego?
tak znam bo pisalam temat 1 woparciu otekst porownaj opinie baryki iopinie
gajowego o odrodzeniu polski temat2 porownaj rodzine boryny irodzine z
dramatu mrozka tango w oparciu o tekst
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,157,33515888,33515888,Zna_ktos_pytania_z_dzisiejszej_matury_z_polskiego_.html


Temat: Co to będzie...04.05... temat...?!
takie były tematy dotychczas:

Arkusze diagnostyczne do egzaminu maturalnego - grudzień 2005 r.

Temat 1. Carska Rosja i jej stolica. Na podstawie załączonych fragmentów Pana
Tadeusza i Dziadów cz. III napisz, czym charakteryzowało się życie ludzi w Rosji
początku XIX wieku.

Temat 2. Koncepcja ludzkiego losu w Chłopach Władysława Stanisława Reymonta.
Przedstaw temat, analizując wskazany fragment oraz wykorzystując znajomość I
tomu powieści.

Egzamin maturalny - maj 2005 rok

Temat 1. Jaki obraz Polaków XVII wieku wyłania się z Potopu Henryka
Sienkiewicza? Punktem wyjścia swoich rozważań uczyń wnioski z analizy danych
fragmentów powieści. Zwróć uwagę na ich znaczenie dla całości utworu.

Temat 2: Analizując wypowiedzi bohaterów romantycznych, porównaj postawę
Kordiana i Męża. W interpretacyjnych wnioskach wykorzystaj wiedzę o utworach, z
których pochodzą fragmenty.

Arkusze maturalne sesja zimowa 2006 rok

Temat 1. Analizując dany fragment powieści, zwróć uwagę na prezentowane przez
bohaterów racje. Wnioski z analizy wykorzystaj w pracy: Przedwiośnie jako
powieść – dyskusja nad kształtem odrodzonej Polski.

Temat 2. Dwa modele rodziny. Porównaj rodzinę przedstawioną w podanym fragmencie
Tanga Sławomira Mrożka z rodziną Borynów ukazaną w Chłopach Władysława Reymonta.
Zwróć uwagę na relacje między różnymi pokoleniami i scenerię, w której
bohaterowie zostali umieszczeni.

Arkusze maturalne maj 2006 rok

Temat 1. Charakteryzując Makbeta na podstawie danych fragmentów dramatu
Szekspira, określ, na czym polega tragizm postaci i porównaj go z tragizmem
bohatera ze znanego Ci dramatu antycznego.

Temat 2. Kłótnia u Borynów. Zanalizuj podany fragment Chłopów Władysława
Reymonta i scharakteryzuj występujące w nim postacie. Na podstawie fragmentu i I
tomu powieści określ
przyczyny kłótni i źródła dramatyczności sceny.

Arkusze matura próbna 15-17 listopada 2006 r.

Temat 1. Na podstawie analizy podanego fragmentu i znajomości całego utworu
scharakteryzuj Wertera. Zwróć uwagę na rolę miłości i literatury w życiu
bohatera oraz jego stosunek do natury.

Temat 2. Romantyk i pozytywista (Juliusz Słowacki i Bolesław Prus) w kontekście
ideałów swojej epoki oceniają cywilizację zachodnioeuropejską. Porównaj obraz
Zachodu zawarty w poniższym fragmencie Lalki z tym, który znasz z Kordiana.
Zwróć uwagę na znaczenie podróży po Europie w życiu bohaterów.

Myślę, ze moze w piątek bedzie jakaś lektura, która dotychczas sie nie pojawiła.

Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,157,60584675,60584675,Co_to_bedzie_04_05_temat_.html


Temat: Mialo byc lepiej a chyba koniec z nami
phidyle napisała:

> Nigdy nie wygram z ta kobieta.

Dlaczego tak myslisz? W czym ona jest lepsza od Ciebie? Czy nie ma w Tobie
niczego w czym miałabyś nad nią przewagę?


>nie wiem, co bedzie z moja corka

tego nie wie nikt , bo nikt nie jest w stanie przewidzieć przyszłości:)


> Czasem przypominam sobie "Tango" Mrozka, gdzie bohater Arturek pochodzacy z
> nienormalnej rodziny bardzo pragnie miec normalne zycie, normalne malzenstwo
a
> na koncu okazuje sie, ze nie mozna uciec od swojej przeszlosci. I tak jest ze
> mna, ja wychowywalam sie bez ojca i bardzo chcialam, zeby to nie przytrafilo
si
> e
> moim dzieciom. Przeszlosc jednak mnie dopadla.



To nie przeszłość Cie dopadła tylko teraźniejszość:)) Ogromny teraźnieszy
pesymizm. Gdy wszystko widzisz w tak czarnych barwach to jak masz żyć kolorowo
i radośnie?
Fatalne jest to, że skoro zgadzasz się na taki szaro-bury koloryt wokół
zmuszasz by rówież Twoj dzieciaczek wyrastał w takim .

A to już nie jest fer;)

Przyszłość i teraźniejszość jest w Twoich rękach i tylko Twoich :)

Martin Seligman napisał "Optymizmu można się nauczyć.Jak można zmienić swoje
myslenie i swoje życie"zawiera ona kilka ważnych słów o depresjii. Gdy tylko
znajdziesz chwilkę i będziesz potrafiła się przekonac do tego typu lektury to
polecam.

i nie daj się temu pesymizmowi, bo maxymalnie ograniczasz swoje możliwości i
patrzysz z klapkami na oczach.
Zerknij raz jeszcze na powyzsze zdania które napisałaś. Nie ma w nich krzty
nadzieji.

Jak wiec ma wyglądać Twoje jutro???

Życie nie jest kolorowe i radosne , ale jest po to by codziennie wyławiać z
niego radość i kolory.

Polecam raz jeszcze ksiązkę.Moze być trudna do przełknięcia jeśli nie lubisz
tego typu literatury, ale moze byc równiez i ożywcza jesli cierpisz na depresję
lub "pochodne".
Na pewno po jej lekturze załapiesz na czym polega problem związany z Twoim
sposobem myslenia o rzeczywistości.

Bo tu chyba leży problem,nie w tych pojedyńczych zdarzeniach, ale w
pesymistycznym sposobie w jaki myslisz o sobie i swej przyszłości.


Trzymaj się cieplutko.
Pozdrawiam :)
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,14479,54569875,54569875,Mialo_byc_lepiej_a_chyba_koniec_z_nami.html


Temat: Motywy tańca w literaturze


W mojej domowej biblioteczce znajduje się jeszcze jedna pozycja pasująca
do tematu, mianowicie jest to „Tango” Sławomira Mrożka. Książka, która
przedstawia taniec o wyjątkowym ładunku ekspresji. Opowiada ona historię
strapionych serc i nieszczęśliwej miłości porzuconych kochanków. U Mrożka dodać
jeszcze należy element światopoglądowy i już mamy dramat rodzinny.

Historycy literatury określają „Tango” jako utwór nawiązujący do dramatów
S. I. Witkiewicza i W. Gombrowicza, ale wśród licznych kontekstów
interpretacyjnych nie można zapomnieć o wielkich dziełach romantycznych
jak „Dziady” cz. III A Mickiewicza i „Kordian” J. Słowackiego oraz „Weselu” S.
Wyspiańskiego.

Nawiązanie do młodopolskiego dramatu w „Tangu” realizuje się przez motyw
tańca.

Tytułowe, szaleńcze tango prowadzone przez Edka, któremu bez sprzeciwu
podporządkowuje się Eugeniusz, symbolizuje zapowiedź „dyktatury ciemniaków” –
na czele z Edkiem i „zniewolenie” narodu. Rodzina Stomila staje się świadkiem
starcia Artura z przedstawicielem starszego pokolenia, a przede wszystkim z
pięścią Edka. To znów kolejna refleksja w literaturze polskiej pokazująca
nieszczęście wynikające z rozbicia społecznego. Utwór ten jest kojarzony z
sytuacją Polski Ludowej rządzonej przez komunistów.

Generalnie taniec oznacza jedność narodu, społeczności, grupy, bo tańczą
wszyscy, mieszają się stany, rangi. Dlatego obraz tańca często kończy utwory,
zamyka przedstawiony problem. Taniec może mieć wymowę optymistyczną jako symbol
pojednania, zgody, radości. Często przybiera jednak postać groteskową i
satyryczną.

Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,10976,6083769,6083769,Motywy_tanca_w_literaturze.html


Temat: Ale popłoch....nowa matura ....
Można poprawić lub zdać

Prawie 800 uczniów z Małopolski przystąpiło wczoraj do zimowej matury, która
organizowana jest po raz ostatni. Od przyszłego roku egzamin dojrzałości będzie
można zdawać tylko w maju.

Do matury z języka polskiego zapisało się w Małopolsce 776 osób. Dla jednych
była to okazja, aby uzyskać lepsze wyniki, dla innych - by poprawić oblane
egzaminy. Niektórzy przystąpili do matury po raz pierwszy, ponieważ w maju byli
np. chorzy.

- W podległych nam województwach małopolskim, podkarpackim i lubelskim 297
absolwentów przystąpiło do egzaminu po raz pierwszy, 1738 wcześniej nie zdało
matury, a 719 chciało poprawić jej wynik na lepszy - mówi Marek Legutko,
dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie.

Matura z języka polskiego w wersji podstawowej zaczęła się o godz. 9 i trwała
170 minut, natomiast w wersji rozszerzonej rozpoczęła się o godz. 12.35 i
zakończyła po 130 minutach.

Egzamin składał się z dwóch części: czytania ze zrozumieniem i wypracowania. Na
poziomie podstawowym można było wybrać temat dotyczący "Przedwiośnia" jako
powieści o dyskusji nad kształtem odrodzonej Polski albo porównać dwa modele
rodziny: z "Tanga" Sławomira Mrożka i rodzinę Borynów z "Chłopów" Władysława
Reymonta. Maturzyści zdający na poziomie rozszerzonym pisali wypracowania o
dwóch sposobach uzyskiwania efektu groteskowości w dramatach S. I. Witkiewicza
i Sławomira Mrożka albo interpretowali wiersz W. H. Audena "Musee des Beaux
Arts".

Matura zimowa odbywa się po raz ostatni. - Jest zbyt kosztowna, a poza tym
cieszy się mniejszym niż oczekiwano zainteresowaniem - wyjaśnia dyrektor
Legutko. Wydłużony został natomiast okres poprawiania wyników maturalnych:
poprzednio można było to robić przez 5 lat od pierwszego egzaminu, teraz nie ma
żadnych ograniczeń czasowych.

Zimowa sesja egzaminacyjna potrwa do 31 stycznia. Dzisiaj maturzyści będą
zdawać matematykę, a w następne dni pozostałe przedmioty. Egzaminy ustne
potrwają do 3 lutego. (EWAF)


Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,170,17760649,17760649,Ale_poploch_nowa_matura_.html


Temat: Niedojrzałe matki
Na szczęście istnieje instytucja dziadków, moi rodzice są naprawdę
> kochani pod tym względem.

- zaraz, moja matka mogła wpędzić mnie w mutyzm, dlatego że 2-3 razy
w miesiącu zostawiała mnie wieczorem pod opieką babci, żeby pójść do
teatru albo z wizytą, a Twoi rodzice opiekują się dzieckiem przez
cały czas Twojej pracy, czyli 5 dni w tygodniu i jest OK?

może byłoby jeszcze ciekawsze gdybyś mogła w tym wziąć udział
> zamiast pozostawać w codziennej nudzie?

- że co proszę? Rodzice mieli mnie wziąć do teatru na Tango Mrożka
albo na wesele przyjaciół? Pamiętam, jak Mama streszczała mi to
Tango i dopiero później, gdy je przeczytałam, uśmiałam się jak
norka, uświadomiwszy sobie, jak się musiała nagimnastykować, by to
przyciąć do wersji możliwej do opowiedzenia 5 letniemu dziecku.
Oczywiście powiesz, że gdyby mnie kochali, to by nie poszli.
Oczywiście, gdybym umarła z powodu ich pójścia na Tango, to by nie
poszli. Ale co takiego stało się, że jeden wieczór spędziłam z
babcią, tzn. babcia, a nie mama położyła mnie spać, a potem
następnego dnia było tyle do opowiadania? Zaznaczam też, że rodzice
prowadzali mnie od czasu do czasu na przedstawienia dla dzieci, jako
5 czy 6 letnie dziecko byłam też w cyrku na Królewnie Śnieżce w
wersji cyrkowej. Pamiętam do dziś.

chodziło raczej o wspólne odrabianie lekcji
> i objaśnianie świata (po co dziecko ma samo dochodzić do prawd
> oczywistych, które wyjaśnić mogą mu rodzice?

- po to, by nauczyło się samodzielnie myśleć, a nie wkuwać formułki
podane przez rodziców. Uważam, że nieodrabianie ze mną lekcji
przyspieszyło, a nie spowolniło, moją karierę naukową. Znam wypadek
12latki, której ojciec opuścił rodzinę, a był jedyną osobą znającą w
rodzinie francuski. Dziewczynka opuściła się w nauce ogólnie, co
zrozumiałe, ale z większością przedmiotów jakoś sobie radziła, z
wyjątkiem francuskiego, bo tego nie miał kto z nią/za nią odrabiać.
Gdyby nikt wcześniej z nią lekcji nie odrabiał, poradziłaby sobie z
francuskim.
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,575,85078672,85078672,Niedojrzale_matki.html